Tag bort båtbottenfärgen

Denna checklista skall fyllas i och mejlas till miljöförvaltningen inför sanering av båtbotten. Det är mycket viktigt att samtliga säkerhetsrutiner och åtgärder i listan vidtas för att skydda människor samt miljön.
Klicka här för att ladda ner checklistan.

Det finns inga båtbottenfärger som är godkända för insjöar. I Mälaren får därmed endast färger som inte kräver godkännande användas (biocidfria färger).
Miljöförvaltningen rekommenderar skrovrena båtar och användning av alternativa metoder som exempelvis borsttvättar vid behov av borttagning av påväxt.

ÅDBK följer råden från myndigheter och kommunen angående förbud av bottenfärger. Det innebär att:

• ÅDBK förbjöd användandet av otillåten eller okänd bottenfärg från och med våren 2018.
  • Båtar som är målade med bottenfärg innehållande biocider och andra ämnen som släpper, får inte läggas på sommarplatser i klubbhamnen på ÅDBK.
  • Slipa eller blästra bort gammal färg, var noggrann med att täcka marken under båten med plast samt att ta hand om allt slipdamm.
  • Slipdammet ska du lämna på återvinningen i Östberga, absolut inte på klubben.
  • Lägg på epoxy om du vill för att skydda din båt. Detta är dock inte livsviktigt om gelcoaten fortfarande är intakt men starkt rekommenderat att lägga på lösningsmedelsfri epoxy (ej epoxy-primer) om gelcoaten är skadad/nerslipad. Annars är det risk att glasfibern i skrovet skadas.

Miljögruppen
Robert Grönvall

Tips: ÅDBK har bra erfarenhet av AD Blästring AB. Telefon: 070-067 76 16.

Slipbasarna skriver om epoxibehandling av skrovet här.

Det här inlägget postades i Hamnkapten. Bokmärk permalänken.